W dniach 5-7 października w Krakowie odbył się Międzynarodowy Festiwal Literacki Ha!wangarda. W pierwszy dzień Festiwalu, w Centrum Kultury Niezależnej Warsztat, odbyło się spotkanie z profesorem MIT – Nickiem Montfortem, który zaprezentował swoje dwa dzieła literatury cyfrowej oraz wstępne projekty uczestników warsztatów Exploratory Programming for the Arts and Humanities. 6 października w Cafe Szafe odbyła się premiera dwóch książek konceptualnych. Firmy Piotra Puldziana Płucienniczaka z Rozdzielczości Chleba to lingwistyczny pomnik postawiony ku czci wyobraźni polskich przedsiębiorców. Z kolei Wiersze za 100 dolarów zostały zamówione przez Piotra Mareckiego u Mechanicznych Turków z platformy Amazon Mechanical Turk. Leszek Onak, również z Rozdzielczości Chleba, zaprezentował natomiast słynny już generator tekstowy „Winning!” oraz nieprezentowany wcześniej „Dajże mi Adblocka”. Krakowska Noc Poezji, towarzysząca Festiwalowi, odbyła się 7 października w Bunkrze Sztuki. Hasłem przewodnim była „poezja zaangażowana”. Finał zagościł w Spółdzielni Ogniwo, czyli w samym sercu Krakowa – tam miały też miejsce dwie dyskusje prowadzone przez Maję Staśko, krytyczkę i redaktorkę serii poetyckiej Ha!artu. „Pan poeta, pan poeta. Czy poeta musi być panem?” była próbą wspólnego przyjrzenia się (wraz z krytykami i krytyczkami) miejscu, jakie zajmuje biały, heteroseksualny mężczyzna – taki jak Stanisław Wyspiański – w polskiej poezji. W kolejnej dyskusji „Poetka zaangażowana, poeta zaangażowany” szukano odpowiedzi na pytanie: „Czy poezja może zmienić świat?” Wzięli w niej udział: Dominika Dymińska, Jaś Kapela, Justyna Kulikowska i Ilona Witkowska. Wydarzenie zakończył koncert SIKSY.
Zdjęcia: www.ha.art.pl