90 tysięcy darmowych e-booków i audiobooków wypożyczono w ramach największej w Polsce i jednej z największych na świecie akcji promujących czytelnictwo – „Czytaj PL”. Wirtualne książki trafiły także w odległe zakątki globu, nawet na antypody. To już piąta – i znów rekordowa – edycja akcji dającej dostęp do bezpłatnych bestsellerów. W tym roku Polacy przeczytali dzięki niej 12 milionów stron. Gdyby je wydrukować i ułożyć w jednej linii, stworzyłby ścieżkę sięgającą od Krakowa po najdalsze krańce Europy!
Jak co roku akcja cieszyła się olbrzymią popularnością, a informacja o niej dotarła za pośrednictwem mediów tradycyjnych i społecznościowych do milionów Polaków. Po raz pierwszy w historii, z inicjatywy Instytutu Książki, projekt trafił do 1000 szkół ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju. 7000 żółtych plakatów akcji pojawiło się łącznie w ponad 500 miastach i miejscowościach w całej Polsce. Akcja, zapoczątkowana w Krakowie Mieście Literatury UNESCO, po raz pierwszy przekroczyła też na taką skalę granice państw, docierając do 12 Miast Literatury UNESCO na całym świecie, w tym do dalekiego Dunedin w Nowej Zelandii.
Krzyki, szarpanina i wyrywanie sobie książek z rąk. To wszystko mogli obserwować klienci jednej z warszawskich księgarni. Na szczęście to nie kolejna promocja pokroju karpia lub schabu bez kości, lecz inicjatywa twórców akcji Czytaj PL.
Ludzie wsuwają się pod automatycznie unoszącą się bramę i wbiegają do księgarni, w której rozdawane są darmowe książki. Krzyczą, szarpią się i wyrywają je sobie z rąk. […]
Na szczęście dantejskie sceny, które możemy obserwować na umieszczonym w sieci nagraniu, to zwykła ustawka. Stoją za nią twórcy akcji Czytaj PL, największej akcji promującej czytelnictwo w Polsce. Czytaj PL to największa akcja czytelnicza w kraju, a być może także i na świecie. W 2017 roku akcja jest obecna aż w 22 miastach Polski, a także w 1000 szkół ponadpodstawowych na terenie całego kraju. Po raz pierwszy akcja przekracza też na taką skalę granice państw – jej plakaty trafiły do 10 Miast Literatury UNESCO na całym świecie, w tym do dalekiego Dunedin w Nowej Zelandii.
Damian Zieliński, Bójka o darmowe książki w warszawskiej księgarni. Ludzie wyrywali je sobie z rąk! Spokojnie… to nie do końca tak, jak myślicie, wmeritum.pl
Organizatorzy akcji wciąż szukają nowych sposobów na skuteczne zarażanie Polaków czytaniem. W ramach „Czytaj PL na przystawkę” specjalne wkładki do menu trafiły do 200 restauracji na terenie całego kraju, uprzyjemniając ich gościom oczekiwanie na posiłek. Z kolei na krakowskim rynku stanęła gigantyczna, blisko półtonowa książka – symbol i swoisty pomnik akcji. Prawdziwe poruszenie wywołała bitwa o książki w jednej z warszawskich księgarń – prowokacyjny spot akcji, który niósł się po Internecie, docierając do prawie trzech milionów Polaków. Przez cały rok funkcjonuje też portal internetowy czytajpl.pl, gdzie regularnie publikowane są aktualne treści dotyczące czytelnictwa, recenzje, przeglądy ciekawostek ze świata książki i wieczorne przeglądy książkoholicznego Internetu.
Tym, co jest jednak w akcji najważniejsze, i co od lat jest jej największym sukcesem i wyróżnikiem, jest skuteczne angażowanie miłośników książek w aktywne promowanie czytelnictwa. Prawie 10 000 osób na różne sposoby zachęcało swoich bliskich i znajomych do korzystania z akcji – i po prostu do czytania. Czytelnicy wysłali ponad 10 500 zaproszeń do udziału w akcji, zamieścili 650 zdjęć z książkami i tagiem #czytajpl na Instagramie, napisali 324 notki o książkach w ramach konkursu na portalu Lubimy Czytać, a przede wszystkim rozwiesili 200 dodatkowych plakatów w swoich miejscach pracy, szkołach i bibliotekach, uczestnicząc w akcji „Książka za obietnicę”. Po raz pierwszy akcja miała też prawdziwą armię ambasadorów – 1000 nauczycieli oraz 1000 uczniów wybranych spośród 5000 chętnych, którzy ubrani w koszulki z zabawnymi, zagadkowymi hasłami („Dzierżę świeże foliały”, „Ściągam grube almanachy”, „Szafuję inkunabułami”) zachęcali do czytania swoje koleżanki i kolegów.
Czytaj PL to największa akcja promująca czytelnictwo w Polsce i pierwsza tego typu na świecie. Dzięki niej przystanki komunikacji miejskiej co roku w listopadzie zamieniają się w wypożyczalnie e-booków oraz audiobooków. Aby z nich skorzystać, wystarczy pobrać aplikację mobilną, a następnie zeskanować przy jej pomocy kod QR umieszczony na plakacie przy okładce danej książki. Akcja została stworzona przez Krakowskie Biuro Festiwalowe – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz platformę Woblink.com. W 2017 roku akcja rozszerzyła swój zasięg także na inne państwa, także dzięki współpracy w ramach Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Promocja Czytelnictwa.