Ogólnopolska akcja CzytajPL!

fot. Wojciech Wandzel www.wandzelphoto.com

CzytajPL! to największa akcja promująca czytelnictwo w Polsce i pierwsza tego typu na świecie. Dzięki niej przystanki komunikacji miejskiej zamieniają się w wypożyczalnie e-booków. Aby z nich skorzystać, wystarczy pobrać aplikację mobilną, a następnie zeskanować przy jej pomocy kod QR umieszczony na plakacie przy okładce danej książki. E-booki można czytać na smartfonie lub tablecie za darmo przez 30 dni (jednocześnie pobranie kolejnego oznacza „zwrot” poprzedniego do wirtualnej biblioteki). Akcja została stworzona przez Krakowskie Biuro Festiwalowe – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz platformę Woblink.com. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Promocja Czytelnictwa.

Chyba niewiele osób spodziewa się, że można dzisiaj zbudować silne, nowoczesne i trwałe państwo w oparciu o niepiśmienne masy. Czytaj PL! ma być reakcją na ten problem – ludzie będą mogli czytać nowe książki za darmo. – Maciej Sikorski, Antyweb

Kampania, która dotychczas odbywała się tylko w Krakowie, objęła tym razem również inne największe miasta w całej Polsce – w sumie 300 przystanków komunikacji miejskiej w Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu, gdzie kilkaset tysięcy osób zobaczyło okładki 12 bestsellerowych tytułów. W każdym z tych miejsc przez cały październik można było wypożyczyć jedną z dwunastu książek: Arenę szczurów Marka Krajewskiego, Notebook Tomasza Lipki, Jak przestałem kochać design Marcina Wichy, Złe psy Patryka Vegi, Otchłań Roberta R. Schmidta, Kolosa Finna Alnæsa, Inną duszę Łukasza Orbitowskiego, Longin. Tu byłem Marcina Prokopa, Zaduch Marty Szarejko, Ostatnią arystokratkę Evžena Bočka, Kasację Remigiusza Mroza i Obietnicę Łucji Doroty Gąsiorowskiej. W akcję włączyły się wydawnictwa: Czwarta Strona, Dom Wydawniczy PWN, Insignis Media, Karakter, Od deski do deski, Stara Szkoła, Wielka Litera, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Otwarte, Znak, Znak Emotikon i Znak Literanova. Partnerami kampanii były: Instytut Książki, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, KGHM, Lubimyczytać.pl, jakdojade.pl i RMF Classic.

O wielkim sukcesie przedsięwzięcia świadczą wyniki. Sama aplikacja została pobrana 10 000 razy, a czytelnicy wypożyczyli 20 000 e-booków i ich fragmentów. Akcja CzytajPL! odbiła się szerokim echem w ogólnopolskich i lokalnych mediach, gdzie pojawiło się 500 materiałów na jej temat – nie mówiąc już o tysiącach pozytywnych komentarzy samych czytelników w mediach społecznościowych.


Czytaj więcej: www.czytajpl.pl