Ogólnopolska akcja Czytaj PL!

Czytaj PL! 2016

CzytajPL! to największa akcja promująca czytelnictwo w Polsce i pierwsza tego typu na świecie. Dzięki niej przystanki komunikacji miejskiej zamieniają się w wypożyczalnie e-booków. Aby móc je przeczytać, wystarczy pobrać aplikację mobilną, a następnie zeskanować przy jej pomocy kod QR umieszczony na plakacie przy okładce danej książki. Akcja została stworzona przez Krakowskie Biuro Festiwalowe – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz platformę Woblink.com. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Promocja Czytelnictwa. W 2016 roku w ramach akcji „Czytaj PL!” wypożyczono 52 tysiące darmowych e-booków i audiobooków, a wirtualne książki trafiły nawet w odległe zakątki globu, m.in. na Antypody.

Czytasz? Łatwiej znajdziesz pracę – przekonują organizatorzy akcji „Czytaj PL”. W ramach kampanii promującej czytelnictwo można też ściągnąć darmowe e-booki i audiobooki. „Czytanie przynajmniej jednej książki rocznie – bardzo mile widziane”. To jeden z wymogów dla ubiegających się o stanowisko młodszego specjalisty ds. finansów. Czytający pracownicy są poszukiwani, bo lektura usprawnia komunikację między półkulami mózgu, jest też treningiem krytycznego myślenia. Mimo to w 2015 roku 63 proc. Polaków powyżej 15. roku życia nie wzięło książki do ręki. […]W ramach akcji „Czytaj PL” (trwa jeszcze do 30 listopada) dostępne są darmowe e- i audiobooki.

Paulina Domagalska, Gazeta Wyborcza

Dzięki akcji „Czytaj PL” aż 52 tysiące razy wypożyczono darmowe e-booki oraz, po raz pierwszy, audiobooki. Akcja cieszyła się olbrzymią popularnością, a informacja o niej dotarła za pośrednictwem mediów tradycyjnych i mediów społecznościowych do kilku milionów Polaków. 10 dni po starcie akcji, w odpowiedzi na liczne prośby organizatorzy akcji Czytaj PL udostępnili w sieci kody do ściągnięcia 12 e-bestsellerów i zachęcili do ich rozpowszechniania wszystkich internautów.  Dzięki temu kody znalazły się m.in. w szkołach, biurowcach, na parkingach,  ścianie w sklepie odzieżowym, witrynie w cukierni, bramie do Puszczy Białowieskiej, warsztacie samochodowym, czy… w windzie w wieżowcu („stara i często się zacina, więc jest dużo czasu na lekturę”), a akcja rozszerzyła swój zasięg z 16 do ponad 130 miast. Z darmowych e-booków oraz audiobooków korzystano także za granicą. Zanotowano wypożyczenia m.in. w Australii, Austrii, Estonii czy Francji. Ponad 3 tysiące osób skorzystało też z możliwości wysłania zaproszenia do akcji znajomym, dzięki czemu nie musieli oni skanować kodów QR, żeby skorzystać z akcji.

– Cieszymy się, że udało nam się zaangażować do tej spektakularnej akcji tak wielu Polaków. Udowodniliśmy tym samym, iż stosując nowe technologie, można z literaturą skutecznie dotrzeć do dziesiątek tysięcy czytelników – mówi  Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizatora „Czytaj PL”. Kampania „Czytaj PL” miała jeszcze jeden ważny aspekt: zaangażowała kilkudziesięciu pracodawców, którzy w swoich ofertach rekrutacyjnych wskazali, iż czytanie się opłaca. Po rozpoczęciu akcji „Pracodawca Przyjazny Czytającym” dołączały do niej kolejne marki z własnymi pomysłami na promowanie czytelnictwa wśród swoich pracowników.

To pierwszy raz, gdy zrodzona w Krakowie inicjatywa objęła swoim zasięgiem 16 miast. Reklamy akcji Czytaj PL, będąc przepustką do zyskania dostępu do bestsellerów, znalazły się na przystankach komunikacji publicznej.

Michał Tomaszkiewicz, Antyradio

W 2016 roku ruszył też internetowy serwis Czytaj PL. Ma on nie tylko inspirować do czytania, ale przede wszystkim, pisać o inicjatywach ludzi promujących czytelnictwo w Polsce. Codziennie w sieci ukazują się setki newsów, recenzji, felietonów z  rynku książkowego. Ich twórcy promują czytelnictwo na bardzo wysokim poziomie, ale  wartościowe artykuły, podcasty i vlogi znikają w powszechnym szumie informacyjnym. Autorzy serwisu zwracają należną im uwagę i umożliwiają dostęp do nich swoim odbiorcom m.in. dzięki cyklowi Wieczorny przegląd książkoholicznego Internetu. – Jesteśmy pewni, że dzięki temu uda nam się stale podnosić poziom czytelnictwa. Chcemy, by akcja „Czytaj PL” trwała cały rok.  Promowanie nowoczesnego, czytelniczego stylu życia to nasz cel numer jeden – mówi Paweł Polański z Woblink.com. Serwis „Czytaj PL” jest już dostępny pod adresem www.czytajpl.pl oraz w aplikacji Woblink na Androida i iOSa.

„Czytaj PL” to największa kampania promująca czytelnictwo na świecie. W jej ramach w 16 miastach pojawiło się ponad 600 nośników z umieszczonym kodem QR pozwalającym na pobranie 12 książek, które dobrano tak, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Wszystkie tytuły należały do najwyżej literackiej półki. Wśród nich można było natrafić na m.in. „Lśnienie” Stephana Kinga, „Ósme życie” gruzińskiej pisarki Nino Haratischwili czy „Inne pieśni” Jacka Dukaja. Sieć wypożyczalni powiększała się codziennie. Kochający książki w tym roku po raz pierwszy mogli podzielić się e-bookami oraz audiobookami ze znajomymi.  Za pomocą aplikacji kod można było wysłać do pięciorga znajomych, bądź wydrukować  jako plakat i umieścić go w dowolnym miejscu. Czytający już po raz drugi wskazali, że kochają książki.


Czytaj więcej na www.czytajpl.pl