TLDRxP – Ruch oporu przeciwko nieczytaniu!

W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia) Kraków Miasto Literatury UNESCO zainicjował ruch oporu przeciwko nieczytaniu, pod hasłem „This Literature Deserves Reading” (#TLDRxP).  Efektem był ponad milionowy zasięg nowego hasztaga, już po dwóch dniach od jego inauguracji i ponad tysiąc spontanicznych wpisów czytelników z całej Polski i ze świata.

Celem akcji było rozpropagowanie hasztaga, przy pomocy którego miłośnicy czytania na całym świecie mogą wyrazić swoje poparcie i rekomendować innym wartościowe książki. Ale pomysłodawcom przedsięwzięcia chodziło również o walkę z modą na nieczytanie, którą wyraża oryginalne znaczenie akronimu TLDR: „Too long, didn’t read”.

Już pierwszego dnia akcji nowy hasztag dotarł prawie do miliona osób za pomocą mediów społecznościowych (dane za Brand24). Akcję wsparli najwięksi wydawcy w kraju, dziennikarze, autorzy, ludzie kultury i sztuki, popularne serwisy internetowe, a także szerokie grono przyjaciół i partnerów. Są wśród nich m.in. Krystyna Janda, Łona, Michał Nogaś, Łukasz Orbitowski, Wojciech Orliński, Dawid Podsiadło, Filip Springer, Marcin Wicha, a także Instytut Książki, Tygodnik Powszechny, Dwutygodnik, TOK FM, Gazeta.pl, Nagłówki nie do ogarnięcia, ASZ Dziennik, CD Projekt, Allegro czy Woblink.

Cała akcja była utrzymana w konwencji tajnego ruchu oporu, dlatego większość partnerów w swoich wpisach nie podawała adresu strony www akcji. Internauci, którzy szukali znaczenia frazy TLDRxP w wyszukiwarce, trafiali na reklamę witryny i w ten sposób dowiadywali się o niej. Kampania adwords skierowana była również do internautów z całego świata, którzy nie wiedzieli o akcji, ale szukali fraz: TLDR i TL;DR.

„TLDRxP” pełniło w kampanii również funkcję kodu na zakupy w internetowych księgarniach największych polskich wydawców, którzy na potrzeby akcji zaoferowali specjalne rabaty.


Więcej na www.tldrxp.org

Kategorie: Kwiecień
Obszary strategicznego rozwoju: